Bewegen is leuk, ja, echt!


Dat bewegen gezond is moge duidelijk zijn. Maar wat als ‘sporten’ nou niet echt iets voor jou is? Steeds vaker kom ik mensen en cliënten tegen die een weerstand hebben tegen sporten. Daarom heb ik het liever over bewegen. Alle beetjes bewegen helpen. Samen kijken we wat er mogelijk is en wellicht ontdek je iets nieuws. Omdat ik ‘sporten’ dus wel heel leuk vind, neem ik jullie graag mee in mijn zoektocht en ervaringen van de afgelopen (sportief) bewogen jaren. Wie weet doe je ideeën op en zie ik je snel? Neem gerust contact op wanneer je vragen of opmerkingen hebt, of wanneer je meer informatie wenst over jouw ideale vorm van bewegen! Binnenkort tips & tricks voor (meer) beweging vanuit huis of werk.

Zumba

Zeker ruim 5 jaar ben ik fanatiek Zumba fan. Voor degene die nog niet bekend zijn met Zumba…Dit is een ‘fitnessprogramma’ dat is gebaseerd op Latijns-Amerikaanse dans. Denk bijvoorbeeld aan Salsa, Merenque en Samba. Het is opgezet door Alberto Beto Perez, een Colombiaanse danser en choreograaf uit Miami. Bij Zumba worden diverse fitnessoefeningen op muziek gedaan, het heeft wel iets weg van aerobics.

De naam Zumba komt uit het Colombiaans-Spaans, waar het zoveel betekent als snel bewegen en lol hebben. Wereldwijd zijn er Zumba-instructeurs en worden de Zumba-dvd’s via internet verkocht.

Zumba is een geregistreerde merknaam; instructeurs moeten een diploma halen en licentie aanschaffen om lessen met de naam zumba te mogen geven. 

Het is een work-out voor je gehele lichaam, en daarnaast ook echt een energieke opsteker voor je geest, door de vrolijke muziek. Ook proberen? Ik zeg zeker doen! Leuk voor mannen en vrouwen. Bij de meeste sportscholen kun je Zumba volgen, lessen zijn prima te volgen van beginner tot gevorderde dansers/sporters . Ik ben namelijk behoorlijk a-ritmisch, maar toch heb ik de pasjes vrij snel door. En het leuke is, je beweegt sowieso, dus iets ‘fout’ doen is er niet bij. Daarnaast is Zumba geschikt voor alle leeftijden, bij de lessen waar ik Zumba volg zitten echt mannen en vrouwen in alle leeftijden (van 18 tot 75! jaar). De lessen duren gemiddeld 50 tot 60 minuten, inclusief warming–up en cooling down.

Gemiddeld verbrand je bij een uur Zumba zeker zo’n 500 kcal! Mooi meegenomen, zeker omdat je niet eens het idee hebt dat je aan het sporten bent! Daarnaast is mijn energielevel na de les altijd vele malen hoger, heerlijk! En ook je humeur (na een drukke of zware dag) knapt van een uurtje Zumba op. Het liefst volg ik dit soort lessen niet al te laat in de avond, doordat ik vol energie zit van de vrolijke muziek.

Van <https://nl.wikipedia.org/wiki/Zumba>

Suppen-Stand Up Paddling

Sinds een klein jaar bevaar ik diverse wateren daar waar ik kan en wel per SUP, oftewel, Stand Up Paddling. Vanaf het moment dat ik mee ben gegaan met een intro tour op de Leidse grachten ben ik om! Hoe geweldig om al staand op een (opblaasbare) surfplank, heerlijk buiten te zijn.  Suppen is goed voor je gehele lichaam en je verbrand er zo’n 800 kcal per uur mee! En ook hier heb je niet eens het idee dat je daadwerkelijk sportief bezig bent, zo genieten is het. Suppen is voor zowel beginnende sporters als de gevorderde sporter leuk. Omdat er een grote diversiteit aan borden is, is er voor iedereen een passend bord. Hierdoor is in het water belanden eigenlijk onmogelijk, tenzij je natuurlijk elkaar van de plank afduwt :-).  Naast ‘harde’ planken zijn er ook zogenaamde ‘opblaasbare planken’. Zelf heb ik ook zo’n inflatable sup en deze is echt ideaal! Je kan de sup gewoon oppompen met bijgeleverde pomp (dit is een mooie warming-up) en daarna is de plank ready to use. Na gebruik laat je ‘m in 2 min. leeglopen en kun je hem opbergen in de bijgeleverde backpack en bijvoorbeeld in de garage of schuur opruimen. Hoe makkelijk is dat! Deze zomer gaat de inflatable SUP ook mee op vakantie, ik heb er nu al zin in. Al Suppend de wateren van Lesbos verkennen. Er zijn in NL ook diverse tochten te maken (bijvoorbeeld de Friday of Wednesday Night Sup-check https://www.facebook.com/suppeninleiden/) en diverse locaties in heel Nederland (en buitenland trouwens ook) waar je een plank kan huren. En ook in de omgeving zijn genoeg leuke SUP-routes te vinden! Zeker leuk om van de zomer een  SPORTIEF DOOR SCHMAL of GEZOND DOOR SUP tocht te organiseren. Stay tuned en hopelijk tot snel!

 

Yoga en Piltaes

Ook Yoga en Pilates beveel ik van harte aan. De lessen worden vaak op sportscholen gegeven en ook losse lessen kun je vaak volgen. Op vakantie kun je vaak ook een les mee doen, heerlijk de ochtend helemaal fit beginnen. Zelf doe ik echt al jaren aan Pilates. En wanneer ik met de auto terug naar huis rijdt (ja, ik sport nu nog wat ver weg, anders zou ik uiteraard fietsen :-)), valt het mij altijd op dat ik mijn achteruit rij spiegel bij moet stellen, omdat ik ineens veel rechterop in de auto zit, echt! Grappig toch? Beide vormen van lichaamsbeweging zorgen voor een betere houding, een sterkere ‘core’ (buik, rug, middel) en werken rustgevend. Hieronder iets meer info:

Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve workout die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen.

Het hele lichaam is betrokken bij Pilates. Maar je traint vooral je rompstabiliteit oftewel core-stability. Met ‘core’ wordt je romp of je kern bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heb je deze spieren nodig. Een stabiele, sterke kern vermindert het risico op blessures en daarom is het verstandig om de stabiliteit van je kern te trainen.’

Van <https://www.gezondheidsnet.nl/yoga-en-mindfulness/wat-is-pilates>

Yoga vind ik het name heel prettig wanneer ik erg druk ben geweest. Door de ademhalingsoefeningen en bewegingen merk je echt dat je rustiger word en er weer even tegenaan kan!

Het woord Yoga is afgeleid van de Sanskriet-wortel yuj en betekent verbinden, samenvoegen, vastmaken, richten, concentreren van aandacht. De woorden hebben te maken met eenheid, gerichtheid, oefening en vereniging.

In deze woorden is terug te vinden waarom yoga in toenemende populair is. Steeds meer mensen zoeken, zien en ervaren de voordelen. De motieven lopen uiteen van stressbeheersing, ontspanning, fysieke, emotionele en mentale problemen tot balans en rust zoeken, zingeving en spiritualiteit. Yoga heeft voor iedereen belangrijke aspecten te bieden.

Van <http://www.himalaya-yoga.nl/wat-is-yoga/>

Bootcamp

Lekker buiten bewegen? Ga bootcampen! Geschikt voor alle leeftijden (diverse groepen) en alle niveaus en worden tegenwoordig heel veel gegeven. Eerst vaak via de sportschool, maar vandaag de dag ook steeds vaker vanuit een individuele bootcamp instructeur. Hierdoor is er altijd wel een bootcamp groep in de buurt te vinden. Spreek af met vrienden/vriendinnen en doe mee!

De Bootcamp trainingen bestaan o.a. uit: hardlopen, intervaltraining en fitnessoefeningen in de natuur. De ideale work-out om je sterk, strak, slank en energiek te laten voelen in de uitdagende omgeving van strand, bos, park of duinen

De belangrijkste kenmerken voor een Bootcamp training zijn:

  • Sporten met plezier
  • Actief bewegen in de buitenlucht
  • Uitdagende omgeving
  • In groepsverband je conditie en je (spier)kracht verbeteren
  • Fit en soepel worden (of blijven)
  • Op je eigen niveau trainen
  • Afwisselende en uitdagende trainingen o.l.v. een ervaren en professionele trainer

Bootcamp trainingen vinden altijd plaats in de buitenlucht. Dus ook bij een spatje regen, wind of een heerlijk stralend zonnetje. De trainingen worden gegeven in een uitdagende omgeving. Door o.a. het gebruik van je eigen lichaamsgewicht, de bankjes in het park, de traptreden en het mulle zand wordt de omgeving volledig benut. De trainer zorgt geregeld ook voor materialen als touwen, kettlebells en TRX’en.

Bron: https://bootcampteam.com/wat-is-bootcamp

 

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *